Aktuality

ISO 45001 – požadavky

Nová norma ISO 45001

12. března 2018 byla schválena nová norma ISO 45001:2018 Systémy managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci – Požadavky s návodem k použití.  Vydání české, resp. české mutace této normy očekáváme do konce roku 2018, nejpozději v lednu roku 2019.

Norma ISO 45001:2018 nahrazuje standard OHSAS 18001:2007 Systémy managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci – Požadavky, a slaď v 10ti kapitolách s ostatními normami pro systémy managementu, včetně ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015, což organizacím výrazně pomůže při implementaci jejích požadavků do stávajícího systému managementu a celkové integraci různých systémů managementu v organizaci. Nová mezinárodní norma je určena pro všechny organizace bez ohledu na jejich velikost, typ a povahu. Jejich cílem je zamezit úrazovosti zaměstnanců, která je spojena s výkonem práce a celkově přispět k trvalému zvýšení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, včetně nemocí z povolání.

Přechodné období při ISO 45 001 vs OHSAS 18001

Tvůrci nové normy ISO 45001:2018  navrhli tříleté přechodné období od data publikace ISO 45001: 2018 (Rezoluce IAF 2016-15 přijatá na Valném shroma 4 listopadu 2016) podobně jako u předchozích norem ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015, což znamená, že organizace, které jsou v současnosti certifikovány podle požadavků normy OHSAS 18001:2007, budou mít tříleté přechodné období pro implementaci požadavků normy ISO 45001.&nbsp ;Přechodné období je stanoveno od 12. 3. 2018 do 12. 3. 2021.

Z tohoto důvodu všechny nově vydané certifikáty podle staré normy OHSAS 18001 mají omezenou platnost, a to do 12.3.2021. 

>

Audity u společností, které mají již certifikovaný systém podle OHSAS 18001 v přechodném období lze provádět třemi způsoby:

  • Celý audit provést po ukončení naší akreditace již podle nové normy (ISO 45001:2018)
  • Celý audit provést podle požadavků staré normy (OHSAS 18001:2007)
  • Kombinací předchozích – audit se bude provádět podle staré normy a částečně se postupně budou auditovat požadavky nové normy, přičemž auditoři při plánování auditů zohlední Vaši připravenost na novou normu a v průběhu auditu se zaměří na plnění těchto požadavků.

IAF (Mezinárodní akreditační fórum) vydalo dokument IAF MD 21:2018, který vyžaduje, aby při jakémkoli migračním auditu ze staré normy na novou normu certifikační orgán přidal ke standardní době auditu ještě 1 auditoden.

Organizacím používajícím OHSAS 18001:2007, se doporučuje provést následující činnosti:

  • zajistit si výtisk normy ISO 45001,
  • identifikovat nedostatky v systému OHSAS, které je třeba řešit, aby se splnily všechny nové požadavky,
  • vypracovat plán implementace,< /li>
  • zajistit splnění všech nových potřeb na kompetentnost a zvýšit povědomí všech stran, které mají dopad na efektivnost systému OHSAS,
  • aktualizovat stávající OHSAS, aby splňoval nové požadavky a verifikovat jeho efektivnost – provést interní audity ,
  • tam, kde je to vhodné, spojit se s certifikačním orgánem kvůli potřebným informacím k přípravě na přechod.

Všechny normy lze zakoupit i on-line na stránce Úřadu pro normalizaci, metrologii a zkušebnictví ČR.

Kapitoly normy ČSN ISO 45001: 2019

0  Úvod
1  Předmět normy
2  Normativní odkazy
3  Termíny a definice
4  Souvislosti organizace

    4.1  Pochopení organizace a jejích souvislostí
    4.2  Pochopení potřeb a očekávání zúčastněných stran
    4.3  Určení předmětu systému managementu jakosti
    4.4  Systém managementu a jeho procesy
5  Vůdcovství
    5.1  Vůdcovství a závazek
    5.2  Politika
    5.3  Role, odpovědnost a pravomoci v

6  Plánování
    6.1  Opatření pro zvládání rizik a příležitostí
    6.2  Cíle kvality a plánování jejich dosažení
    6.3  Plánování změn
7  Podpora
    7.1  Zdroje
    7.2  Kompetentnost
    7.3  Povědomí
    7.4  Komunikace
    7.5  Zdokumentované informace

8  Provoz
    8.1  Plánování a řízení provozu
    8.2  Požadavky na produkty a služby
    8.3  Návrh a vývoj produktů a služeb
    8.4  Řízení externě poskytovaných procesů, produktů a služeb
    8.5  Výroba a poskytování služby
    8.6  Uvolňování produktů a služeb
    8.7  Řízení neshodných výstupů
9  Hodnocení výkonnosti
    9.1  Monitorování, měření, analýzy a hodnocení
    9.2  Interní audit
    9.3  Přezkum managementu
10  Zlepšování
     10.1  Obecně
     10.2  Neshoda a nápravná opatření
     10.3  Trvalé zlepšování

Příloha A  Objasnění nové struktury, terminologie a koncepcí.
Příloha B  Jiné mezinárodní normy managementu jakosti a systémů managementu jakosti vytvořené technickou komisí ISO/TC 176.