Aktuality

Jak probíhá certifikace systému jakosti?

Jak získat certifikát systému managementu jakosti podle normy ISO 9001?

Vyplňte formulář vpravo a obdržíte expresní nabídku na certifikaci Vašeho systému managementu kvality.

Proces získání uvedeného certifikátu můžeme rozdělit na dvě etapy.

V první etapě je třeba systém vybudovat, což představuje vypracování dokumentace a zavedení systému do praxe. Právě tato etapa je z hlediska dlouhodobého fungování systému mimořádně důležitá a proto se obvykle realizuje ve spolupráci s externími konzultanty. V druhé etapě nezávislý certifikační orgán v rámci prověrky ověří plnění požadavků normy ISO 9001 a rozhodne o udělení certifikátu.

Co je obsahem normy ISO 9001:2015 se můžete dočíst zde:

V případě zájmu o certifikaci Vašeho manažerského systému, je postup po uzavření smlouvy o certifikaci s vybraným certifikačním orgánem velmi jednoduchý:

  1. vyplníte Žádost o certifikaci a na základě jejího vyplnění Vám vypracují návrh cenové nabídky,
  2. po akceptování cenové nabídky z Vaší strany Vám certifikační orgán připraví návrh Smlouvy na certifikaci (ZnC),
  3. po podepsání ZnC oběma smluvními stranami tato vstupuje v platnost a stává se závaznou – ZnC se podepisuje na 3 roky (platnost certifikátu je také 3 roky), během 3 let platnosti ZnC provede certifikační orgán 1 certifikační audit a 2 dozorové audity (viz níže),
  4. certifikační orgán si s Vámi dohodne termín auditu,
  5. navrhne auditorský tým a dáte k němu Vaše stanovisko,

Program auditu obsahuje dvou-etapový úvodní audit v prvním roce a dozorčí audity v druhém a třetím roce certifikačního cyklu. Minimálně část první etapy a celá druhá etapa musí probíhat v sídle prověřované organizace. Tříletý certifikační cyklus začíná rozhodnutím o certifikaci nebo recertifikaci Vašeho manažerského systému.

Program auditu bere v úvahu velikost organizace klienta, rozsah a složitost jeho systému managementu, produktů a procesů, jakož i prokázanou úroveň efektivnosti systému managementu a výsledky jakýchkoli předchozích auditů.

Přesný postup je popsán v interních postupech certifikačního orgánu a je poskytnut klientovi okamžitě po jeho vyžádaný.

Etapy certifikace systémů managementu jakosti

Proces certifikace manažerských systémů má z pohledu certifikačního orgánu tyto základní fáze:

Přípravná fáze – úvodní audit (první a druhá etapa) nebo recertifikační audit (v případě, že již máte certifikovaný manažerský systém)
Dozorový audit – 1. stupeň
Dozorový audit – 2. stupeň
Udělení certifikátu

Přípravná fáze

Přípravná fáze představuje přípravu na audit. Manažer kvality jmenuje vedoucího auditora, auditora a odborného pracovníka. Auditorský tým odpovídá za kvalitní provedení auditu.

První etapa auditu

První etapa auditu je provedena s cílem:

  • auditovat dokumentaci systému managementu klienta,
  • zhodnotit podmínky a specifika lokality klienta a uskutečnit s pracovníky klienta diskusi, aby se posoudila jejich připravenost na druhou etapu auditu,
  • prozkoumat stav klienta a jeho chápání požadavků normy zejména s ohledem na určení klíčových činností nebo významných aspektů, procesů, cílů a provozu systému managementu,
  • shromáždit potřebné informace týkající se rozsahu systému managementu, procesů a lokality (lokalit) klienta, jakož i souvisejících statutárních a právních aspektů a jejich shody,
  • přezkoumat přidělení zdrojů na druhou etapu auditu a odsouhlasit s klientem podrobnosti druhé etapy auditu,
  • poskytnout zaměření plánu druhé etapy auditu na základě získání dostatečného pochopení systému managementu klienta a jeho činností na místě v souvislosti s možnými významnými aspekty,
  • posoudit, zda se plánují a provádějí interní audity a přezkumy managementem a zda úroveň implementace systému managementu vytváří předpoklady k tomu, že klient je připraven na druhou etapu auditu.


Zjištění z první etapy auditu jsou zdokumentována a klientovi je zaslán protokol z auditu, včetně doporučení a identifikace nedostatků, neshod a prostor pro zlepšení, které musí být do druhé etapy odstraněny.

Druhá etapa auditu

Cílem druhé etapy auditu je zhodnotit zavedení systému managementu klienta včetně jeho efektivnosti. Druhá etapa zahrnuje:

  • informace a důkaz o shodě se všemi požadavky aplikovatelné normy systému managementu,
  • sledování, měření, podání zprávy a přezkum výkonnosti v porovnání se záměry a cíli klíčových činností,
  • systém managementu klienta a jeho činnosti z pohledu shody s legislativou,
  • provozní řízení klientových procesů,
  • interní auditování a přezkoumání managementem,
  • odpovědnost managementu za politiku klienta,
  • vazby mezi normativními požadavky, politikou, záměry a cíli činností, jakékoli aplikovatelné požadavky legislativy, odpovědnost, kompetentnost pracovníků, činnosti, postupy, údaje o výkonnosti, zjištění interních auditů a závěry.

Zjištění z druhé etapy auditu jsou zdokumentována a klientovi je zaslán protokol z auditu, včetně doporučení a identifikace nedostatků, neshod a prostor pro zlepšení, které musí být do dozoru odstraněny.

Recertifikace a recertifikační audit


Recertifikační audit se plánuje a koná s cílem hodnocení pokračujících plnění všech požadavků příslušné normy systému managementu. Cílem recertifikace je potvrdit pokračující shodu a efektivnost systému managementu jako celku, jakož i jeho pokračující důležitost a aplikovatelnost na předmět certifikace.

Recertifikace zahrnuje audit na místě, který obsahuje:

  • celkovou efektivnost systému managementu s ohledem na interní a externí změny a jeho pokračující významnost a aplikovatelnost na předmět certifikace,
  • prokázaný závazek udržovat efektivnost a zlepšování systému managementu s cílem podpořit celkovou výkonnost,
  • zhodnocení, zda činnost certifikovaného systému managementu přispívá k dosahování politiky a cílů organizace.
  • Pokud se během recertifikace zjistí neshody nebo chybí důkaz o shodě, certifikační orgán musí určit termíny nápravy a nápravných činností, které je třeba zavést před vypršením certifikace.

2. a 3. Dozorový audit

Certifikační orgán musí provést u klienta v každém roce platnosti certifikace dozor (tj. dva dozorové audity za certifikační období). Termín prvního dozoru po certifikaci nesmí být delší než 12 měsíců od posledního dne druhé etapy auditu. Dozor je prováděn na místě, ale nemusí nutně zahrnovat audity celého systému. Je naplánován spolu s dalšími činnostmi dozoru tak, aby si certifikační orgán mohl udržet důvěru, že certifikovaný systém managementu pokračuje v plnění požadavků mezi recertifikačními audity.

Udělení certifikátu

V případě úspěšné certifikace je klientovi do 14 dnů od posledního dne auditu vydán certifikát.