Systém kvality podle norem ISO řady 9000
Stále rostoucí požadavky od zákazníků na kvalitu produktů a služeb nutí stavební organizace a jejich dodavatele neustále hledat cesty pro zvyšování efektivnosti své činnosti. Jedním z nejefektivnějších prostředků pro zdokonalování kvality je zavedení a aplikace systému managementu jakosti podle požadavků ISO řady 9000 a konkrétně podle normy ČSN EN ISO 9001: 2016 „Systém managementu jakosti. Požadavky“.
Systém managementu jakosti budovaný podle normy ISO 9001 je významným preventivním nástrojem pro:
- získání a uspokojení požadavků zákazníků,
- eliminaci, resp. minimalizaci nedostatků souvisejících s procesem projektování, přípravy a realizace staveb, a tím i snížení finančních ztrát z titulu nedostatečné kvality,
- efektivní využívání informačních technologií a softwarového inženýrství, s cílem urychlení procesů a celkového snížení firmy,
- celkové zefektivnění přípravy a realizace
- zvýšení firemní kultury a vytvoření vhodných pracovních podmínek.
Norma ISO 9001:2015
Česká verze této evropské normy EN ISO 9001: 2015 byla vydána v únoru 2016 a má označení ČSN EN ISO 9001.
Je to ekvivalent originální normy přeložený do českého jazyka, s ponecháním původního anglického textu. Má stejné postavení jako oficiální verze a při jejím využívání lze používat i označení ČSN EN ISO 9001: 2016.
Všechny normy lze zakoupit i on-line po registraci na stránce Úřadu pro normalizaci, metrologii a zkušebnictví ČR. Více o požadavcích normy se můžete dočíst zde:
Neexistuje žádný požadavek v této mezinárodní normě, aby se její struktura a terminologie implementovala do již zdokumentovaných informací systému managementu kvality organizace. Nová struktura kapitol má spíše v úmyslu poskytnout logickou prezentaci požadavků než přímo nabízet model dokumentování politik, cílů a procesů organizace, které jsou často pro její uživatele relevantnější, pokud se vztahují i na provoz procesů v organizaci a také na udržování informací pro další účely.
Neexistuje žádný požadavek nahradit termíny používané v organizaci za termíny použité v této mezinárodní normě. Organizace si může vybrat, zda použije zažité termíny, které jsou vhodné pro její provoz. „záznamy, dokumentace, protokoly“, místo jednoho termínu „zdokumentované informace“. Dále si může vybrat, zda nahradí zavedený termín „dodavatel“, „partner“ nebo „prodejce“, jedním novým termínem „externí poskytovatel“.
Uplatňuje se v ně nadále procesní přístup managementu a zajištění kvality
Kapitoly normy ČSN EN ISO 9001: 2016
Úvod
1 Předmět normy
2 Normativní odkazy
3 Termíny a definice
4 Souvislosti organizace
4.1 Pochopení organizace a jejích souvislostí
4.2 Pochopení potřeb a očekávání zúčastněných stran
4.3 Určení předmětu systému managementu jakosti
4.4 Systém managementu a jeho procesy
5 Vůdcovství
5.1 Vůdcovství a závazek
5.2 Politika
5.3 Role, odpovědnost a pravomoci v organizaci
6 Plánování
6.1 Opatření pro zvládání rizik a příležitostí
6.2 Cíle kvality a plánování jejich dosažení
6.3 Plánování změn
7 Podpora
7.1 Zdroje
7.2 Kompetentnost
7.3 Povědomí
7.4 Komunikace
7.5 Zdokumentované informace
8 Provoz
8.1 Plánování a řízení provozu
8.2 Požadavky na produkty a služby
8.3 Návrh a vývoj produktů a služeb
8.4 Řízení externě poskytovaných procesů, produktů a služeb
8.5 Výroba a poskytování služby
8.6 Uvolňování produktů a služeb
8.7 Řízení neshodných výstupů
9 Hodnocení výkonnosti
9.1 Monitorování, měření, analýzy a hodnocení
9.2 Interní audit
9.3 Přezkum managementu
10 Zlepšování
10.1 Obecně
10.2 Neshoda a nápravná opatření
10.3 Trvalé zlepšování
Příloha A Objasnění nové struktury, terminologie a koncepcí.
Příloha B Jiné mezinárodní normy managementu jakosti a systémů managementu jakosti vytvořené technickou komisí ISO/TC 176.
ČSN EN ISO 9001:2016 a její přístup
ČSN EN ISO 9001:2016 určuje požadavky na systém managementu jakosti tam, kde organizace:
• potřebuje předvést svou schopnost trvale poskytovat produkt, který splňuje požadavky zákazníka a použitelných požadavků předpisů a legislativních požadavků,
• chce zvýšit spokojenost zákazníka prostřednictvím efektivního využívání systému, včetně procesů trvalého zlepšování systému a zabezpečování shody s požadavky zákazníka a použitelných požadavků předpis
Procesní přístup použitý v rámci SMK zdůrazňuje důležitost pochopení a splnění požadavků, potřeby chápat procesy ve smyslu přidané hodnoty, získávání poznatků o výkonnosti a efektivnosti procesů a trvalého zlepšování procesů na základě objektivních měření. Na všechny procesy lze aplikovat Demingův model PDCA (Plan – Do – Check – Act ), které znamenají:
• plánuj – určit cíle a procesy nezbytné pro dodání výsledků v souladu s požadavky zákazníka a politikou organizace,
• urob (aplikuj) – zavést procesy,
• overuj – sledování a měření procesů a produktů, jejich porovnávání s politikou, cíli a požadavky na produkt (výsledky by měly být oznámeny),
• konej – realizace činnosti pro trvalé zlepšování výkonnosti procesů.
V oblasti řízení dokumentů platí zásada, že pokud je v normě vyjádřen požadavek pro zdokumentovaný postup, znamená to, že se tento postup vypracoval, zdokumentoval, zavedl a udržuje se. Jednotlivý dokument může určovat požadavky pro jeden nebo více postupů. Požadavek na dokumentovaný postup může pokrývat více než jeden dokument.
Rozsah dokumentace SMK v organizaci závisí na rozsahu aktivit, složitosti a interakce procesů s tím souvisejících a kompetentnosti, resp. kvalifikační úrovni pracovníků z jednotlivých úseků. V organizaci se může vyskytovat tištěná a elektronická forma dokumentace. Nová norma je zaměřena na stanovení schopnosti splnění právních a regulačních požadavků souvisejících s produktem. Větší důraz klade na kvalitu vedení a uchovávání záznamů (např. plány interních auditů, zprávy z interních auditů) v souladu s dokumentovaným postupem „Řízení záznamů“.
Systém managementu jakosti podle ISO 9001
Každý z výše uvedených procesů SMK hraje významnou roli při zajišťování kvality produkce a uspokojování stále náročnějších požadavků zákazníků. Proces budování SMK se dnes dá velmi zkrátit. Při jeho aplikaci narážíme na problémy nedostatku času z pohledu organizace. Mnohdy není čas ani si něco přečíst, a ne ještě to tvořit. Organizace žijí ve velkém stresu a ve starostech jak přežít.
V době hospodářské krize zájem o zavádění SMK upadá, ale jsme přesvědčeni, že managementy organizací si uvědomí, že SMK nemá jen marketingový efekt, ale je preventivním nástrojem k zefektivnění práce všech zaměstnanců ak eliminaci chyb, které vedou k významným finančním ztrátám. Vybudování a implementace SMK, ve smyslu ČSN EN ISO 9001:2016, může jen pomoci ve snaze získat důvěru svých zákazníků a mít potěšení z dobře vykonané práce.