Zavedení Systému managementu kvality představuje pro organizaci strategické rozhodnutí s cílem zlepšovat celkovou výkonnost organizace, splňovat požadavky zákazníků, zvládat rizika a příležitosti, jakož i vybudovat stabilní základ pro plnění vlastních cílů a udržitelný rozvoj.
Nejvýznamnější normou z norem ISO řady 9000 zaměřených na management kvality je právě ISO 9001 . Prokázaným splněním požadavků této normy může organizace získat mezinárodně platný certifikát.
Cílem tohoto článku je představit hlavní rysy aktuálně platné normy ISO 9001:2015 s důrazem na nové pojmy a požadavky v ní obsažené a také vysvětlit hlavní rozdíly mezi touto normou a jejím předchozím vydáním – ISO 9001:2008.
International Organization for Standardization (ISO) vydala novou normu ISO 9001:2015 v září 2015 . Završil se tak přes 3letý revizní proces, na kterém participovalo 81 zemí světa, za účasti expertů z podnikatelského, vládního i akademického sektoru. Slovenská verze – ČSN EN ISO 9001:2016 vyšla začátkem února 2016 .
Norma ISO 9001:2015 je založena na procesním přístupu , který zahrnuje cyklus PDCA (Plánuj – Udělej – Kontroluj – Jednaj) s uvažováním založeným na riziku. Procesní přístup umožňuje organizaci, aby plánovala její procesy a jejich vzájemné propojení. Cyklus PDCA umožňuje, aby organizace zajistila, že její procesy se přiměřeně řídí, mají dostatečné zdroje a že určují a realizují příležitosti ke zlepšování. Uvažování založené na riziku umožňuje organizaci, aby určila faktory, které by mohly zapříčinit, že její procesy a systém managementu jakosti se odchýlí od plánovaných výsledků a aby přijala preventivní řídící činnosti k minimalizaci negativních vlivů a maximální využívání příležitostí, pokud se vyskytnou.
Tab. 1: Aktuální a předchozí norma ISO 9001
ISO 9001 | Aktuální norma | Předchozí norma |
Originální vydání | ISO 9001:2015 | ISO 9001:2008 |
Česká verze | ČSN EN ISO 9001:2016 | ČSN EN ISO 9001:2009 |
Důvod vydání ISO 9001:2015
Revize normy ISO 9001 reflektuje aktuální situaci v podnikatelském a společenském prostředí. Zohledňuje současné fenomény jako je globalizace, komplexnost podnikatelského prostředí , existenci složitých sítí dodavatelských řetězců , jakož i vzrůstající význam služeb .
Cílem při vytváření nové normy bylo zajistit užší propojení managementu kvality s celkovou strategií společnosti , snaha o uspokojení potřeb všech zainteresovaných stran, zohlednění kontextu organizace a také poskytnutí rámce pro integraci ISO 9001 s ostatními normami pro manažerské systémy (například systém environmentálního managementu).
Hlavní rysy ISO 9001:2015
Mezi nejvýraznější nové rysy aktuální normy ISO 9001:2015 lze zařadit následující:
- Aplikace PDCA cyklu ( Plan – Do – Check – Act ) u systému managementu jakosti (obr. 1).
- Větší kompatibilita ISO 9001 s ostatními normami systému řízení .
- Vyšší provázanost na všeobecný systém řízení organizace a na její strategické směřování . Norma vyžaduje intenzivnější zapojení top managementu do tvorby politiky a cílů.
- Formulace textu aktuální normy je přizpůsobena pro pohodlnější aplikaci i v organizacích poskytujících služby .
- Požadavky normy se oproti očekáváním vyznačují nižší mírou konkrétnosti v oblasti definování pravomocí a povinností.
- Norma vyžaduje užší propojení systému managementu jakosti s reálným provozem organizace, s cílem zamezit byrokratickému přístupu k zavedení systému managementu jakosti a vnímání tohoto systému pouze za účelem dosažení certifikátu.
- Zavedení systému řízení rizik , který organizaci pomáhá identifikovat rizika i příležitosti a na základě toho určit hlavní priority pro chod organizace.
Porovnání s původní normou
Přehled nejvýznamnějších rozdílů mezi aktuální a předchozí normou ISO 9001:
- ISO 9001:2015 neobsahuje pojem Preventivní opatření . Namísto nich je od organizace vyžadováno řízení rizik a příležitostí , které je v rámci normy ISO 9001:2015 obsahem kapitoly 6 Plánování , článku 6.1 Činnosti pro řešení rizik a příležitostí .
- Přezkum managementem se již neprovádí jednou ročně, ale je to stálá součást života firmy. V normě ISO 9001:2015 se přezkoumání managementem nachází v kapitole 9 Hodnocení výkonnosti . Zvažují se nové pojmy: výkonnost, trend , soulad se strategickým směřováním organizace, rizika, vlivy a příležitosti ke zlepšování .
- V normě ISO 9001:2015 již není definována funkce Představitel managementu pro kvalitu (PMK). Jeho povinnosti a náplň činnosti přecházejí na management organizace , v čele s generálním ředitelem. V praxi však bude možné pověřit určitého zaměstnance úkoly souvisejícími s procesem zavedení a udržování systému managementu jakosti a vytvořit za tímto účelem specializovanou pozici, nazvanou například koordinátor kvality, nebo i PMK.
- Norma ISO 9001:2015 nepožaduje jako povinnou Příručku kvality .
- Norma ISO 9001:2015 nezná pojmy Dokument a Záznam . Namísto nich se setkáváme s pojmem Zdokumentovaná informace – požadovaná informace, která má být organizací řízena a udržována, včetně nosiče, na kterém je obsažena.
Rozdílné členění kapitol aktuální a předchozí normy je znázorněno v následující tabulce.
Kapitoly norem ČSN EN ISO 9001:2016 a ČSN EN ISO 9001:2009
Kapitola | ČSN EN ISO 9001:2016 | ČSN EN ISO 9001:2009 |
0 | Úvod | Úvod |
1 | Předmět normy | Předmět normy |
2 | Normativní odkazy | Normativní odkazy |
3 | Termíny a definice | Termíny a definice |
4 | Souvislosti organizace | Systém managementu kvality |
5 | Vůdcovství | Odpovědnost managementu |
6 | Plánování | Manažerství zdrojů |
7 | Podpora | Realizace produktu |
8 | Provoz | Měření, analýza a zlepšování |
9 | Hodnocení výkonnosti | |
10 | Zlepšování |
Platnost certifikátu ISO 9001:2008
Norma ISO 9001:2015 obsahuje více požadavků ve srovnání s předchozím vydáním. Zároveň ale poskytuje větší volnost při jejich naplňování. Znění normy lze považovat za krok vpřed – je přehledná, reflektuje aktuální situaci v podnikatelském prostředí a její struktura je více kompatibilní s ostatními manažerskými systémy. Kromě získání certifikátu může být pro organizace významným přínosem při dosahování větší efektivnosti a lepších podnikatelských výsledků.