Walter Edwars Deming (1900–1993) je považován za otce managementu kvality. V rámci svého úsilí nabídnout změněný základní přístup k principům managementu přišel Deming na zcela konkrétní myšlenku – nabídnout techniku řešení problému, kterou převzal od Shewharta. PDCA cyklus, nazývaný také Demingův kruh
Kdo byl Walter Edwars Deming?
Walter Edwars Deming (1900–1993) je považován za otce managementu kvality.
Systém chápal jako síť nezávislých součástek, které spolupracují na dosažení stanoveného cíle. Cíl musí být jasně definován, musí obsahovat plány do budoucna, každá součástka musí být jasně dokumentována a definována, lidé musí přesně vědět na čem pracují a co má být uděláno
Pokud chtějí manažeři zajistit rozvoj a zlepšit řízení systému, největší pozornost by měli věnovat neustálému vzdělávání, protože bez nových poznatků neexistuje zdokonalení systému. Demingova filozofie je založena na trvalém zlepšování výrobků a služeb redukováním nejasností a variability v procesu navrhování a výroby.
Studoval na Univerzitě ve Wyomingu a Coloradu fyziku a matematiku a byl promován za matematického fyzika na Univerzitě v Yale. Po studiu pracoval v National Bureau of Census v USA na oddělení zemědělství, kde úzce spolupracoval s Walterem Andrew Shewhartem, který mu zprostředkoval postupy statistického regulování procesů. Spolu publikovali knihu Statistical Methods from the Viewpoint of Quality Control. Demingovou zásluhou je, že tyto postupy se dostaly i mimo oblast výroby.
Když po 2. světové válce vojenská moc USA v Japonsku podporovala a řídila znovu vybudování japonského hospodářství, vedl Deming v americké armádě přednášky o průmyslové statistice pro odpovědné za hospodářský rozvoj. Japonské vědecké společenství si všimlo Deminga a po vstupu do tohoto společenství organizoval sérii seminářů, v nichž uvedl japonské manažery, inženýry a studenty do metod zabezpečování jakosti.
Tehdejší situace průmyslového světového hospodářství byla silně poznamenána taylorismem a masovou průmyslovou produkcí, která na potřeby zákazníka skoro nebrala ohled. Deming naproti tomu požadoval radikální změnu myšlení ve způsobu produkce. Vyzýval podniky k tomu, aby se zaměřily na zákazníky. Vytvořil tzv. argumentační formu, která byla jím pojmenována jako řetěz reakcí. Šlo mu přitom o zlepšení a zajištění tehdejší podnikatelské pozice na trzích. Tento řetěz tvořilo 10 bodů, přičemž zkrácení tohoto řetězu není možné.
V rámci svého úsilí nabídnout změněný základní přístup k principům managementu přišel Deming na zcela konkrétní myšlenku – nabídnout techniku řešení problému, kterou převzal od Shewharta. PDCA cyklus, nazývaný také Demingův kruh. Představuje filozofii, která napomáhá managementu v stabilizování a zlepšování procesů, v důsledku čehož dochází k&růstu kvality.
PDCA cyklus (kruh kvality) představuje nikdy nekončící proces zlepšování, složený ze 4 kroků:
- krok: Plánování (Plan) – stanovují se cíle, způsoby měření cílů, identifikují se problémy, které je třeba řešit. Připravují se podrobné analýzy a plány aktivit (např. navrhuje se mapa procesů),
- krok: Realizace (Do) – definuje se proces související s cílem (problémem), uskutečňuje se testování plánu, případně se provádí nový výzkum (získají se údaje), porovnává se plán (údaje), identifikují se potenciální problémy a realizují se aktivity související s krokem 1,
- krok: Hodnocení – Studium (Check – Study) – monitorují a analyzují se uskutečněné kroky, manažeři se musí poučit z dosažených výsledků. Prověřují se dosažené výsledky či korespondují se stanovenými cíli, očekáváními, plány,
- krok: Nápravná opatření (Act) – analyzují se dosažené výsledky. V případě zjištění rozdílů se provádějí nápravná opatření za účelem zlepšení procesu a následného zlepšení kvality celého systému.
Deming tvrdil, že vyšší kvalita vede k vyšší produktivitě. Kvalita je když se vrací zákazník, ne zboží. Odpovědnost za kvalitu a její zlepšování připisoval vrcholovému managementu. Formuloval sedm smrtelných nemocí řízení jakosti a 14 bodů řízení podniku, které představují základní principy trvalého zlepšování jakosti.